Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli IWRD jest częścią Fundacji – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, której nadrzędnym celem jest pomoc dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzinom. Podczas naszych szkoleń propagujemy terapię, której efektywność jest potwierdzona i udowodniona licznymi badaniami naukowymi (Evidence-Based Practice - EBP). To co nas wyróżnia i wyznacza kierunek naszych działań to Pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania.
Czego nauczysz się na naszych szkoleniach
-
Jak nawiązać pozytywną relację z dzieckiem.
Jak sprawić, żeby dziecko czuło się w Twojej placówce dobrze i bezpiecznie, żeby z radością do niej przyjeżdżało. -
Jak ułożyć program edukacyjny i tworzyć indywidualne systemy motywacyjne.
Musimy pamiętać, że każde dziecko ma inne potrzeby i lubi coś innego, każde jest wyjątkowe i od każdego możemy się czegoś nowego nauczyć. Najważniejsze jest dla nas samopoczucie dziecka i tym się kierujemy dobierając programy. Liczba zadań w ciągu dnia musi być dopasowana do jego indywidualnych możliwości. A co najważniejsze, dziecko zupełnie nie wie, że wspólna zabawa z nauczycielami jest w istocie formą sprawdzania jego umiejętności. Systemy motywacyjne są niezbędne do ciągłego budowania współpracy między dzieckiem a nauczycielami. Dobrze dobrany system motywacyjny powoduje, że dziecko czuje się szczęśliwe i dumne ze swoich osiągnięć. Chętnie się uczy i cieszy się ze swoich sukcesów. Zaczyna również zauważać radość innych osób. Należy jednak pamiętać, że to dziecko decyduje co jest w jego systemie motywacyjnym – nie powinno się dziecku niczego narzucać ani wykluczać jego ulubionych zabawek czy przekąsek. -
Jak uczyć nowych umiejętności.
Świat każdego dziecka to świat, w którym ciągle się ono czegoś uczy. Uczy się chodzić, bawić, mówić, komunikować z innymi. Dziecko stopniowo zaczyna rozumieć różnego rodzaju zasady i zgodnie z nimi się zachowywać. Dokładnie tak powinien być ułożony program edukacyjno-terapeutyczny dziecka z ASD. Oznacza to, że program powinien być funkcjonalny i powinien uwzględniać wszystkie sfery funkcjonowania i etapy rozwoju dziecka neurotypowego. Tylko w taki sposób możemy pomóc dziecku ze spektrum autyzmu stać się samodzielnym, szczęśliwym człowiekiem. -
Jak podczas nauki z dzieckiem umiejętnie stosować i wprowadzać wszystkie zasady Stosowanej Analizy Zachowania.
Co to oznacza? Przede wszystkim codzienną dbałość o poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia dziecka. Jak możemy to robić? Wsparcie powinno odbywać się na różnych płaszczyznach. Trzeba pamiętać o wielu bardzo ważnych aspektach terapii. Wszystkie zadania należy dostosować do możliwości dziecka – nie mogą to być zadania ani zbyt trudne ani za łatwe. Zadania nie mogą trwać zbyt długo, a każda sesja uczenia powinna kończyć się sukcesem. Każdy, choćby najmniejszy wysiłek dziecka, powinien być zauważony i doceniony zgodnie z ustalonym systemem motywacyjnym – bo to przecież dziecko najlepiej wie, co jest dla niego atrakcyjne i ciekawe. Podczas nauki należy stosować takie formy pomocy, czyli takie podpowiedzi i techniki uczenia, które dziecko akceptuje i które są dla niego zrozumiałe. Program należy ciągle modyfikować w zależności od robionych przez dziecko postępów. Pozwala to na dbałość o ciągły rozwój, a z drugiej strony pozwala dziecku uniknąć znudzenia, co może prowadzić do frustracji.
Dokładne opisy szkoleń znajdują się w zakładce "Oferta szkoleń" dotyczących danego szkolenia.