Certyfikat Analityka Zachowania powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej, naukowej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej. Twórcą Certyfikatu jest Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.
Program studiów został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board. Gwarantuje to zgodność z najwyższymi światowymi standardami kształcenia terapeutów – analityków zachowania.
Jednym z trzech warunków uzyskania certyfikatu jest ukończenie studiów podyplomowych z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ), na uczelni współpracującej z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka. Aktualnie jest nim Uniwersytet Gdański. Studia te są podstawą do prowadzenia skutecznej terapii behawioralnej dzieci z zaburzeniami rozwoju. Link do studiów ze Stosowane Analizy zachowania znajdziesz tutaj.
Kto może ubiegać się o Certyfikat Analityka Zachowania?
Proces certyfikacji mogą rozpocząć osoby, które ukończyły studia magisterskie z zakresu:
- psychologii,
- pedagogiki,
- pedagogiki specjalnej,
- logopedii,
- pedagogiki wczesnoszkolnej
oraz są w trakcie lub ukończyły studia podyplomowe ze Stosowanej Analizy Zachowania.
Czego się nauczysz?
- tworzenie systemów motywacyjnych
- modyfikowanie zachowań
- znajomość technik uczenia
- analiza funkcjonalna zachowań
- pisanie programów edukacyjno-terapeutycznych
- monitorowanie przebiegu terapii
- generalizacja efektów terapii
- współpraca z rodzicami
- uczenie zachowań społecznych
- edukacja włączająca
Więcej informacji dotyczących Certyfikatu Analityka Zachowanie można znaleźć tutaj.
Osoby, które ukończyły poniższe szkolenia organizowane przez IWRD NODN mogą otrzymać zaliczenie pewnych bloków zajęciowych na Studiach Podyplomowych z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania.
- „Diagnoza autyzmu i zaburzeń pokrewnych”. Osoby, które ukończyły to szkolenie mogą być zwolnione z zajęć na studiach podyplomowych „Zaburzenia ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, częstość występowania i najczęstsze wyzwania w pracy terapeutycznej.”
- „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”. Osoby, które ukończyły III-stopniowy kurs doskonalący mogą być zwolnione z zajęć: „Stosowana Analiza Zachowania – podstawowe techniki modyfikacji zachowań w praktyce” oraz „Metoda planów aktywności oraz skryptów i ich wycofywania”.
- "Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu". Osoby, które zdobyły mogą wystąpić o skrócenie stażu praktycznego z 1000 godzin do 800 i do 10 godzin superwizji – wówczas koszt szkolenia praktycznego jest niższy o 800 zł.