Umiejętności społeczne a radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami 

Mówiąc o dzieciach, o tym co ważne w dzieciństwie, mówimy często o rozwoju społecznym. Co to właściwie znaczy? Czym tak naprawdę jest rozwój społeczny? Otóż rozwój społeczny, jak każdy zresztą rozwój, to stopniowe przechodzenie na coraz bardziej zaawansowane etapy, w tym wypadku – umiejętności bycia obok i z innymi ludźmi.

Na tę zdolność składa się szereg poszczególnych umiejętności, z których dziecko buduje swoje relacje z innymi. Im ich więcej i im bardziej są różnorodne, tym pełniejsze i bogatsze jego związki z innymi. Jednymi z najważniejszych, najbardziej podstawowych umiejętności społecznych są:

  • zdolność budowania wspólnego pola uwagi z innymi osobami,
  • odniesienie społeczne

Dzięki pierwszemu zjawisku – dzieleniu się uwagą – dziecko uczy się komunikować ze swoim otoczeniem, wymieniać z nim doświadczeniami na długo przed tym, zanim rozwinie się u niego mowa. Dzięki drugiemu – odniesieniu społecznemu – dziecko, które z definicji nie wie, jak się zachować w nowych dla siebie sytuacjach, może czerpać z doświadczeń innych osób.

Ale zachowania społeczne to znacznie więcej. W końcu świat, w którym żyjemy, to świat społeczny; dzięki znajomości jego reguł dziecko może sprawnie się w nim poruszać.Dzięki temu, że umie uśmiechać się do innych, łatwiej mu wybrnąć z niezręcznej sytuacji; dzięki temu, że wie jak poprosić o pomoc, może poradzić sobie z czymś trudnym. Chodzi o to, żeby kontakt z drugim człowiekiem nie napawał dziecka lękiem, nie był źródłem frustracji i narastającego niepokoju, ale odwrotnie – był przyjemny i dawał mu poczucie bezpieczeństwa.


Szkolenia z Treningu Społecznego dla nauczycieli i psychologów

Nauce wypracowania u dzieci wyżej wymienionych umiejętności służy szkolenie Trening Umiejętności Społecznych (TUS).  Jest ono skierowane do nauczycieli, terapeutów, psychologów i pedagogów. W ciągu 12 godzin szkolenia nasi specjaliści pokazują skuteczne sposoby rozwijania i poszerzania wachlarza umiejętności, dzięki którym dziecko nauczy się budować właściwe relacje z innymi. Całe szkolenie prowadzone jest w pozytywnym nurcie Stosowanej Analizy Zachowania. Uczymy, jak budować system wsparcia dziecka w codziennym radzeniu sobie z różnymi, niełatwymi dla niego wyzwaniami i jak krok po kroku kształtować coraz bardziej zaawansowany repertuar właściwych zachowań społecznych. Pokazujemy, jak zamiast koncentrować się na deficytach i trudnościach dziecka, można uczyć je alternatywnych zachowań, które pozwolą mu odnosić sukcesy na różnych płaszczyznach w środowisku rówieśniczym, przedszkolnym, szkolnym i rodzinnym.


Nauczyciel jako trener umiejętności społecznych

Nauczyciel wie, że aby dziecko nauczyło się czegoś nowego, trzeba je do tego zachęcić; wie, że trzeba mu te nowe treści w jasny dla niego sposób wytłumaczyć; wie, że podczas tłumaczenia musi wykorzystywać atrakcyjne dla dziecka materiały.Z naszą pomocą zyska wiedzę, jak dokładnie przygotować i przeprowadzić zajęcia TUS, co w efekcie pozwoli jego uczniom wykorzystać leżący w nich potencjał w możliwie najlepszy sposób.

 

*Jeśli jesteś zainteresowany podniesieniem swoich kwalifikacji oraz doskonaleniem umiejętności jako nauczyciel, pedagog czy psycholog, to zachęcamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami.

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli IWRD
ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

Nr konta: PKO BP 32 10201811 0000 0202 0211 7505

tel.: +48 666 093 098
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Chcesz być na bieżąco z informacjami o szkoleniach?

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads Powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW