Definicja autyzmu według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)

Każdy z nas, bez względu na to czy jesteśmy nauczycielami, terapeutami, psychologami, logopedami, spotkał na swojej profesjonalnej drodze ucznia ze zdiagnozowanym zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Co to jest zaburzenie ze spektrum autyzmu? Zacznijmy od definicji: Światowa Organizacja Zdrowia w 2018 roku opisała zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) jako zespół charakteryzujący się utrzymującymi się deficytami w interakcjach społecznych i komunikacji społecznej oraz ograniczonymi, powtarzalnymi wzorcami zachowań, czynności i zainteresowań.

 

Jak często diagnozowane jest zaburzenie ze spektrum autyzmu

Szacuje się, że częstość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu jest obecnie o około 10% wyższa niż ta odnotowana w 2014 roku i o około 175% wyższa niż pierwsze szacunki podane przez Centers for Disease Control and Prevention’s Autism and Developmental Disabilities Monitoring w latach 2000 i 2002. W Polsce brakuje dokładnych danych statystycznych, ale przyjmujemy, że zaburzenie ze spektrum autyzmu występuje u 1 na 100 osób.

 

Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu

Diagnoza ASD nie mówi nam o tym jak funkcjonuje dane dziecko. Dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bardzo różnią się między sobą – od dzieci wysoko funkcjonujących intelektualnie i z dobrym rozwojem mowy, ale z trudnościami w obrębie zachowań społecznych. Do dzieci, których wyniki określające poziom funkcjonowania intelektualnego wskazują na niepełnosprawność intelektualną – mogą to być dzieci, które nie mówią, nie reagują na imię, nie bawią się, nie naśladują nawet najprostszych gestów, nie rozumieją poleceń i nie potrafią komunikować swoich potrzeb. Takie zróżnicowanie odzwierciedla również obecna klasyfikacja Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 oraz Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-5.

Jak to wygląda w praktyce? W przypadku pierwszej opisywanej grupy dzieci, nieprawidłowości w rozwoju są widoczne kiedy dzieci przebywają w większej grupie, w przedszkolu lub szkole. W poprzednich klasyfikacjach ich zaburzenie określane było mianem zespołu Aspergera. Natomiast jeśli pomocy szukają rodzice małego dziecka, około 3-letniego, to zazwyczaj mamy do czynienia z nasilonymi objawami. Dzieci te najczęściej mają trudności z nawiązywaniem relacji z najbliższymi osobami z rodziny, wydają się nie obserwować otoczenia, a przede wszystkim nie nabywają nowych umiejętności w naturalny sposób, przez co nie rozwija się mowa i zachowania społeczne.
Więcej informacji na temat objawów autyzmu można znaleźć tutaj. Istnieje również test przeziewowy online M-CHAT-R, który pozwala na wkazanie czy dane dziecko ma objawy autyzmu i wymaga pogłębionej diagnozy.

 

Gdzie szukać pomocy?

Rosnąca liczba dzieci, u których diagnozuje się zaburzenie ze spektrum autyzmu, skłania profesjonalistów do szukania efektywnych sposobów pomocy. Wymaga to również zdobywania specjalistycznej wiedzy przez nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów. Oferta szkoleń NODN IWRD pomoże w radzeniu sobie z różnymi problemami. Jeśli nie ma w naszej ofercie szkolenia, które będzie dla Państwa przydatne, przygotujemy szkolenie dopasowane do Waszych potrzeb.

*Jeśli jesteś zainteresowany podniesieniem swoich kwalifikacji oraz doskonaleniem umiejętności jako nauczyciel, pedagog czy psycholog, to zachęcamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami.

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli IWRD
ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

Nr konta: PKO BP 32 10201811 0000 0202 0211 7505

tel.: +48 666 093 098
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Chcesz być na bieżąco z informacjami o szkoleniach?

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads Powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW